Kontrola kierowców ciężarówek bez zatrzymywania ciężarówki – BAG szykuje nową technologię

W minioną sobotę Unia Europejska wprowadziła przepis zmuszający producentów pojazdów ciężarowych do montowania tachografów czwartej generacji, które to wprowadzają możliwość kontrolowania kierowców bez ich zatrzymywania.

Jako że na ten moment prawo wymusza montaż takich tachografów wyłącznie na producentach pojazdów ciężarowych, próżno jest się spodziewać tego typu kontroli. Prócz wyposażenia ciężarówek w nowe tachografy, trzeba też wyposażyć samych kontrolerów w możliwość kontrolowania tachografów nowej generacji.

Niemniej jednak trwają przygotowania służb do kontrolowania pojazdów wyposażonych w tachografy czwartej generacji, zwłaszcza po stronie niemieckiej. Tamtejsze służby (BAG) dopiero co pochwaliły się planami wyposażenia radiowozów w urządzenia pozwalające kontrolować kierowców, ale też poinformowały o instalacji urządzeń , które zawisną bezpośrednio nad drogami.

Czytniki DSRC, bo o takich właśnie urządzeniach tutaj mowa, mają być instalowane przy bramkach do pobierania opłat za korzystanie z dróg. Ciężarówki przejeżdzające pod taką bramką będą wysyłać informacje do systemu, a ten będzie analizował dane pod kątem nieprawidłowości. 

System po wychwyceniu nieprawidłowości, wysyłałby natychmiast taką informację do funkcjonariuszy stacjonujących najbliżej kontrolowanej ciężarówki i wtedy byłaby podejmowana decyzja o możliwym pościgu tej ciężarówki w celu ukarania kierowcy za nieprawidłowości. 

Jakie konkretnie dane zostaną przekazane przy zdalnej kontroli?

Zdalne kontrole nie będą obejmowały czasu jazdy oraz odpoczynku. Przekazane za to zostaną informacje na temat funkcjonowania tachografu oraz spełniania przez niego wszystkich norm.

Funkcjonariusze zatem bedą mogli odczytać jedynie informację o dwóch ostatnich kalibracjach. Będą też wiedzieli, jaka była najdłuższa przerwa w zasilaniu tachografu i dostaną ostrzeżenia o próbach złamania zabezpieczeń lub zapisach tworzących konflikt danych.

Dodatkowo będą też informowały o wyciąganiu karty w trakcie jazdy oraz podadzą numer rejetracyjny wprowadzony do tachografu i przedstawią obecną prędkość ciężarówki. Takie rozwiązanie powinno być wystarczające, aby wykryć ingerencję nielegalnego oprogramowania.

DANE FIRMY

  • AUTO LAWETA 24H ANHOL POMOC DROGOWA TIR & OSOBOWE
  • ul. Poznańska 22
  • 66-300 Skwierzyna
  • NIP : 5961204628
  • REGON : 211196882

ODDZIAŁY

  • B. AUTO LAWETA 24H ANHOL POMOC DROGOWA GORZÓW WIELKOPOLSKI TIR & OSOBOWE
  • ul. Akacjowa 3
  • 66-400 Gorzów Wielkopolski
  • TEL : +48 602 793 389
  • MAIL : [email protected]