W ostatnich miesiącach sporo piszemy na temat ciężarówek wodorowych ponieważ uważamy je za przyszłość oraz jak pokazują statystyki są to. Dość ciekawe tematy nie tylko dla nas dla i dla was czytających naszego bloga. Wiec postanowiliśmy opisać jak takie ciężarówki zasilane wodorem działają . Skłoniło nas do tego to że Scania oddała 1 egzemplarze pierwszemu użytkownikowi mało tego Hyundai też już szykuje pierwsze dostawy do europy zaś Nikola. , Daf i VDL szykują się do pierwszych testów tego typu ciężarówek to wspaniała wiadomość ! Nie tylko dla ekologów ale i dla nas ponieważ powinno nam zostać niebawem więcej w kieszeni.
W wyjaśnieniu działania napędu wodorowego posłużymy się tutaj grafikami które udostępniła nam firma ,,Scania” wszystkie grafiki przedstawiają model G350 jednak spokojnie można traktować to jako uniwersalny sposób ponieważ u inni producenci stosują podobny układ tak więc zasada działania jest praktycznie uniwersalna.
Największą różnicą pomiędzy autem zasilanym wodorem a tradycyjnymi paliwami jest taka że zamiast montowania silnika spalinowego. Montowany jest na jego miejsce silnik elektryczny oraz dodatkowo połączone z nim baterie. Za kabiną znajdują się zbiorniki mieszczące 33 kilo wodoru pod ciśnieniem 350 barów. Na pełnych zbiornikach ciężarówka jest w stanie przejechać 400-500 kilometrów.
Wodór prosto ze zbiorników trafia do ogniw w których wykorzystuje się reakcję chemiczną dzięki której wytwarzany jest prąd oraz czysta woda , woda. zostaje usunięta bezpośrednio na jezdnie tak jak dziś są usuwane spaliny do atmosfery zaś prąd trafia do baterii z których zasilany jest silnik elektryczny.
Dzięki zastosowanym baterią w opisywanej ciężarówce można nazwać ją hybrydą bowiem posiada wbudowaną ładowarkę na 22 kw która to pozwala podłączyć się do sieci i je naładować i przejechać co prawda nie wielki odcinek ale zawsze coś jeżeli w awaryjnej sytuacji zabraknie nam wodoru .
Co do samych osiągów , Scania G350 posiada silnik elektryczny o maksymalnej mocy 394KM. Który w. Sposób ciągły generuje on 286 KM , generując przy tym 2200 Nm będąc jednocześnie. Podpiętym do dwubiegowej przekładni !